שכן קרוב בקהילה

שכן קרוב בקהילה

הקניית מיומנויות להתנהלות נכונה בשטח

התכנית  מיועדת לבני העולים החדשים, בשיתוף עם בני נוער מיישובי האזור ומשדרות. במסגרת המפגשים השבועיים, לומדים הנערים על חוקי הטבע ורוכשים כלים שיסייעו להם להשתמש נכון בכל מה שהשטח יכול לספק עבורנו, מתוך כבוד לסביבה וחינוך לאהבת הארץ. בני הנוער  מתנסים  בבניית מחסות והסוואה, ניווטים, טועמים מבישולי השטח שהם מכינים במו ידיהם, ועוד. 

גיבוש בין חברי הקבוצה השונים

מלבד השדאות, עוברים המשתתפים חוויה מיוחדת, של מפגש בין עולים חדשים לאוכלוסייה המקומית. חברי הקבוצה פועלים ביחד ועומדים באתגרים המחייבים עבודת צוות ושיתוף פעולה הדדי, כאשר הם נדרשים למלא את המשימה הקבוצתית שהטיל עליהם המדריך. כך לומדים החניכים את הדרכים ליצירת תקשורת נכונה, בתוך הקבוצה המגוונת.  

העצמה אישית ופיתוח המנהיגות

שיפור הביטחון העצמי ותחושת המסוגלות בקרב המשתתפים, הם אחד מהיעדים המרכזיים, שמציבה התוכנית. זאת ועוד, כחלק ממגמה להכשיר ולכוון אותם לתפקידי הדרכה של ילדים בחוגי סיירות ושטח, שיתקיימו בעונת הקיץ. 

תקציר: הקניית מיומנויות שטח וסיירות עבור בני נוער מקומי ביחד עם העולים החדשים, מתוך חיבור לטבע ולאדמה.

0
הידעת?

בכפר הקליטה איבים מתגוררים 600 עולים מאתיופיה. בכפר מפעילה העמותה, גרעין משפחות ישראלי.

איבים-כרמים

 התכנית  'איבים-כרמים' נוסדה על ידי עמותת שכן קרוב, במטרה לעודד קשרים וחברויות בין העולים החדשים, לתושבי שכונת כרמים הסמוכה. התכנית פועלת ברוח חזון העמותה, המדגישה את  חשיבות המפגש של קהילות שונות זו עם זו, מתוך רצון למצוא את הגורם המאחד והשפה המשותפת בין הקהילות. 

במסגרת התוכנית נערכים מפגשים בין קהילת כרמים(שדרות) וקהילת העולים באיבים בהזדמנויות שונות. 'נפגשים ביער' זו דוגמא לאחת מהתוכניות. התכנית מתקיימת ביער איבים ועוסקת בפעילויות הקשורות למעגל השנה. שתי הקהילות מתכנסות ביער ונהנות יחד מפעילות לכל הגילאים. הילדים משתתפים בסדנאות יצירה, מעגלי מתופפים ועוד הפתעות והמבוגרים מוזמנים למעגלי שיח סביב שולחנות עגולים ומשחקי גיבוש מהנים. 

תקציר: פרויקט שיוזם מפגשים בין קהילת העולים באיבים וקהילת שכונת כרמים (שדרות) הסמוכה לה, מתוך רצון להכיר, להתחבר, תוך הדגשת המשותף והמאחד בין כולם.

0
הידעת?

במסגרת תכנית הנני של עמותת שכן קרוב, נהנים 190 תלמידים מפעילות שבועית.

מעגלי שבת

בכל שבת מתכנסת חבורה מיוחדת המונה 35 נשים ובנות צעירות מקהילת העולים ומגרעין המשפחות הישראלי. הנשים יושבות יחד, מדברות, מקשיבות ומתרגשות יחד וכך נרקמים קשרים אמיצים וחברות נאמנה בין המשתתפות. ההיכרות העמוקה והגיבוש בין משתתפות הקבוצה, מתאפשרת בזכות מעגלי השיח, שמנהלת החבורה בנושאים מגוונים, ותוך כדי הלימוד המשותף שמועבר בכל שבוע, כשלעיתים לוקחות הבנות הצעירות חלק פעיל ומעבירות בעצמן שיעורים לכל חברות הקבוצה. 

נושאי הלימוד והדיונים נוגעים לחייהן ולעולמן של הנשים והבנות. חלקם סביב החגים ומועדי ישראל מנקודת מבט נשית, אמונה וביטחון לפי המסורת היהודית, העצמת הנשיות וכד'. החבורה מקיימת אירועי שיא לסיכום חווייתי של נושאי לימוד, סביב ערב מהנה ומגבש. 

עמותת שכן קרוב שואפת ליצור חבורה מלוכדת של מעגלי השבת, מתוך רצון להמשיך את הקשרים החבריים גם לאחר סיום תקופת המגורים באיבים. 

תקציר: בכל שבת מתכנסת חבורה ייחודית של נשים צעירות ובנות מהקהילה ללימוד משותף ושיח מעמיק בראייה נשית.

שכן קרוב בקליטה

גרעין ישראלי באיבים

קליטת עליה-העולים יוצאי אתיופיה מגיעים מתרבות שונה בעלת מאפיינים ייחודיים, אל תרבות מערבית, פער שיוצר אתגרים משמעותיים בתהליך הקליטה. העולים מגיעים ארצה עם כוחות, כישורים וציפיות. בתהליכי קליטה חלקיים ומאוחרים מדי, נראה יחסי תלות ונחיתות, במקום זקיפות קומה ויצרנות. על מנת לסייע לעולים בתהליך הקליטה, יש צורך בהנגשת השפה, התרבות והמציאות הישראלית. ללא סיוע ניכר, העולים עשויים למצוא עצמם מנותקים גם לאחר שנים רבות בארץ.

אנו מבקשים ליצור לעולים, מרחב חיים ישראלי משותף, מרגעי הקליטה הראשונים. שכנות שיוצרת מפגש יומיומי כחלק מחיים בקהילה משותפת, שיש בה עולים חדשים, יחד עם גרעין חברתי של ישראלים וותיקים. המודל המתהווה באיבים, יהווה דגם שיאפשר למידה ודיוק של עקרונות הפעולה המתאימים לקהילה המשותפת. על בסיס הניסיון המצטבר באיבים, הכוונה היא להקים קהילות נוספות ברחבי הארץ.

מזה כשנה וחצי, מפעילה העמותה גרעין משפחות ישראלי, המתגורר במרכז הקליטה של הסוכנות היהודית, בכפר איבים הסמוך לשדרות, הגרעין מונה 7 משפחות, 44 נפשות. חברי הגרעין מקיימים יחסי שכנות טבעיים עם משפחות העולים ומפעילים יחד עם צוות הכפר, פעילויות שונות לחיזוק הקשרים ואיכות קליטת העלייה במעגלים השונים. בכפר כ – 600 נפש, מתוכם 75 משפחות של עולים חדשים מאתיופיה. משך השהות בכפר למשפחה עולה הוא 3 שנים. העולים מגיעים לארץ מתוקף חוק איחוד משפחות, אחרי המתנה ממושכת של שנים רבות במחנות מעבר בערים גונדר ואדיס אבבה, ועוברים בכפר תהליך של גיור מלא. את הכפר מנהלת הסוכנות היהודית באופן מלא ודואגת לכל צרכי העולה, בעזרת צוות רחב ומסור.

התוכנית מהווה דגם חדשני. בעקבות הצלחתה שכבר עתה נראית לעין, נשקלת בסוכנות האפשרות להרחיבה בשנים הקרובות, למרכזי קליטה נוספים ברחבי הארץ.

0
הידעת?

750 תלמידי העיר גבעת שמואל, למדו על החיים בשדרות, במסגרת התכנית ״שמים את שדרות במרכז״

שכן קרוב בחינוך

הנני

להעצמת תנועות הנוער

תוכנית "הנני" פועלת להרחבת שייכות החניכים לתנועות הנוער בעיר. התכנית פועלת עם יחידת הנוער של העיר שדרות. התכנית מעודדת את בני הנוער לקחת חלק בפעילות התנועה, מתוך הכרה בערך האישי והחברתי הגלום בכך.

תנועת הנוער מסייעת בהתפתחות האישית 

אנו מכירים ביתרונות הרבים להם זוכים החניכים בתנועות הנוער. במסגרת התנועה נחשף החניך לתכנים המעשירים את עולמו בחוויות מלמדות ומעצימות, עד כי מחקרים הוכיחו קשר בין השתייכות לתנועת נוער לבין שיפור היכולות. הנתונים הראו כי בוגרי התנועות מפתחים מסוגלות אישית גבוהה, שתשפיע על הישגיהם בלימודים, בשירות צבאי מספק ובשאר תחומי החיים. 

פעילות בבתי הספר ובאירועי שיא

ב"הנני" פוגשים התלמידים את הצוות הצעיר של תנועת הצופים והנוער העובד והלומד, אחת לשבוע, במסגרת שעות הלימודים, למפגש של חוויה וערך, ברוח תנועות הנוער.

התלמידים יוצאים לסיורים וטיולים ולוקחים חלק בהתנדבויות שונות. לאורך השנה מתקיימות גם פעילויות בשעות אחר הצהריים, על מנת להתנסות ב"זמן אמת" בפעילות בתנועות. כל זאת במטרה לעודד את התלמידים להצטרף לתנועות הנוער. 

הפעילויות נעשות בשותפות מלאה עם מחנכי הכיתות ונוכחותם. הורי התלמידים מקבלים עדכונים על הנעשה ומוזמנים במהלך השנה לאירועי שיא.

0
הידעת?

עמותת שכן קרוב הקימה בשדרות יחד עם תושבי השכונות 17 קהילות שהם 400 משפחות.

עברית בחברותא

מי אמר שעברית שפה קשה?

בכל בשבוע, בימי שני, נערכים מפגשים בין ילדי העולים במרכז הקליטה איבים, לקבוצת מתנדבים ומתנדבות מישובי הסביבה. המפגשים מתקיימים תחת המיזם ששמו "עברית בחברותא" ומפעילה אותו עמותת שכן קרוב. במסגרת התכנית נוצרים קשרים משמעותיים בין העולים והמתנדבים, על ידי לימוד חוויתי של השפה העברית.

בחברותא זה אחרת

הילדים מתנסים ומתרגלים את השימוש בשפה, מאזינים לסיפורים ומשננים מילים חדשות, יחד עם המתנדבים צוברים שעות של כיף, הנאה וסיפוק. מלבד רכישת השפה, נרקמת בין המשתתפים חברות לחיים ומתפתח קשר מפרה, של דמות בוגרת, המלווה את החניכים באתגרים הכרוכים בעלייה וקליטה בארץ. 

בואו להיות חלק

המתנדבים שלנו מגיעים משדרות, מוא"ז שדות נגב ושער הנגב, נהנים מההיכרות עם עולמם של העולים, ומעניקים בחזרה מהידע והניסיון ובעיקר – מחום הלב.

עמותת שכן קרוב מזמינה אתכם לקחת חלק ולהתנדב עם העולים ב"עברית בחברותא" ובתוכניות נוספות של העמותה. ההתנדבות מתאימה לכולם וממלאת סיפוק ומשמעות של עשייה ברוכה ומרתקת. 

תקציר: תוכנית מחזקת את השפה העברית בקרב ילדי העולים באיבים, באמצעות מפגש בין-אישי ייחודי עם מתנדבים ומתנדבות מיישובי הסביבה.

0
הידעת?

מפקד בה״ד 1 הוביל יחד עם עמותת שכן קרוב, מערך סיורים ל 3000 צוערים

העשרה מדעית

אנו מאמינים כי המפגש עם האחר, מעצים את כוחותיו של היחיד ובמקביל בונה חוסן חברתי, המחזק את יכולתו של הפרט להתמודד עם אתגרי החיים ואת חוסנה של החברה הישראלית כולה.

אנו פועלים מתוך אמונה עמוקה, כי בני הנוער בשדרות מסוגלים להוביל ולקחת אחריות על מציאות חייהם. היציאה החוצה אל מרחבים אחרים והשיח על המציאות הביטחונית עם הזולת שלא מכיר מקרוב את המציאות בעוטף, מעצימה ומוסיפה לתחושת החוסן.

הפעילות תתקיים במהלך יום הלימודים ביום קבוע, בליווי הצוות החינוכי של הכיתה. במהלך המפגש השבועי תתקיים למידת עומק של התלמידים סביב הנושא הביטחוני, היכרות עומק עם העיר ומורשתה, נעסוק בבניית הזהות האישית והקבוצתית, וכן ילמדו עקרונות של הסברה ועמידה מול קהל.

במסגרת התכנית יצאו התלמידים מחוץ לעיר למפגש עם בני נוער בני גילם. המפגש יחל בשיח בין הקבוצות השונות, לאחר מכן פעילות הסברה של בני הנוער משדרות בעיר ולסיום פעילות חוויתית מגבשת.